0418 - 643 535

Leefregels

Voeding
Tijdens de zwangerschap is het belangrijk gezond en gevarieerd te eten. Pas op dat u geen rauwe producten eet, zoals zachte kazen die gemaakt zijn van rauwe melk of halfrauw vlees. Zorg dat u rauwe groenten en fruit goed wast. In onvoldoende verhit vlees en ongewassen groenten of fruit komen soms ziekteverwekkers voor die toxoplasmose kunnen veroorzaken. Besmetting tijdens de zwangerschap kan gevolgen hebben voor het ongeboren kind. Er is veel informatie beschikbaar over gezonde voeding tijdens de zwangerschap. Bijvoorbeeld in de folder Zwanger! en op www.voedingscentrum.nl.

Vitaminen
Dagelijks gebruik van 0,5 mg foliumzuur vanaf 4 weken vóór de bevruchting tot 8 weken daarna (= 10 weken zwangerschap) verkleint de kans op een kindje met een open ruggetje, een ernstige afwijking. Daarom is het verstandig om te starten met foliumzuur zodra u een kinderwens heeft.

Ook raden wij u aan om dagelijks 0,10 mg vitamine D te gebruiken voor een goede botopbouw van uw ongeboren kindje en als behoud van uw eigen botten en tanden.

Wanneer u gezond en gevarieerd eet, zijn in principe verder géén extra vitaminen nodig in de zwangerschap. Maar als u wilt, kunt u multivitaminen gebruiken die speciaal geschikt zijn voor zwangeren, zoals Gravitamon of Fem-Natal.

Roken / alcohol
Roken en alcoholgebruik tijdens de zwangerschap kunnen schadelijk zijn voor het ongeboren kind. In sigaretten zitten giftige stoffen die zorgen voor een verminderde doorbloeding van de placenta (moederkoek) en daardoor een verminderde zuurstoftoevoer naar het kind. Hierdoor bestaat onder meer het risico dat het kind niet goed groeit en een laag geboortegewicht heeft. Uit recent onderzoek blijkt ook dat roken de kans op een vroeggeboorte (geboorte voor de 28e week) aanzienlijk vergroot. Tevens lopen de ongeborenen een groter risico op hart- en vaatziekten en nierproblemen op latere leeftijd.

Ook alcoholgebruik tijdens de zwangerschap geeft een verhoogde kans op groeiachterstand van uw ongeboren kind. Voor meer informatie over roken en alcoholgebruik in de zwangerschap kunt u kijken op: www.babyfit.nl en www.alcoholenzwangerschap.nl.

Werk
Sommige werkomstandigheden kunnen van invloed zijn op de zwangerschap. Zoals bijvoorbeeld: werken met gevaarlijke stoffen, straling, lawaai, tillen, het draaien van nachtdiensten, etcetera. Meer informatie over werk en zwangerschap kunt u vinden op: www.arbo.nl/zwanger.

Sporten
Voor sporten geldt: doe wat u altijd deed, maar verminder of stop wanneer het klachten geeft of wanneer u meer vermoeid raakt dan normaal. Zwemmen, fietsen en fitness zijn sporten die u heel goed tot het einde van de zwangerschap kunt beoefenen. Sporten waarbij u het risico loopt om iets tegen uw buik aan te krijgen, of waarbij u met andere mensen kunt botsen of kunt vallen, zijn nu minder verstandig om te beoefenen. Er worden diverse cursussen en/of bewegingsvormen aangeboden in de zwangerschap. Lees hiervoor onder het kopje cursussen.

Direct bellen - 24/7 bereikbaar